Förstudie om datadelning för integrerat kollektiv- och efterfrågestyrt trafiksystem (SHARP)
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN |
Bidrag från Vinnova | 294 000 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - april 2019 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2018-02014.pdf(pdf, 1939 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att förbättra effektiviteten, robustheten och attraktiviteten hos den gemensamma stadsmobiliteten genom att underlätta bättre realtidsintegration mellan fasta kollektivtrafik och efterfrågessvariga taxitjänster. Förstudien har haft som mål att undersöka ett avgränsat case med potential för ett fullskaligt projekt. Stöningshantering inom kollektivtrafik genom samarbete med taxitjänster har identifierats som ett intressant område för vidareutveckling.
Långsiktiga effekter som förväntas
Diskussionerna med avnämare, litteraturstudierna och dataanalysen tyder på att ett system-av-system som innefattar taxi och kollektivtrafik är ett lovande tillvägagångssätt för hantering av störningar i kollektivtrafiken. Vidare forskning behövs för att utveckla affärsmodeller för störningshantering enligt SoS i en svensk kontext. Ytterligare arbete bör också riktas mot en pilotstudie.
Upplägg och genomförande
Tillvägagångssättet för att svara på forskningsfrågan har bestått av tre huvuddelar: (1) rundabordsdiskussioner med avnämare, (2) litteraturstudier, och (3) analys av kollektivtrafik- och taxidata. Upplägget och genomförandet har varit framgångsrikt. Förstudien lyckades inte locka företrädare från taxibranschen till avnämardiskussionerna. För ett fullskaligt projekt bör ett konsortium inkludera minst en sådan partner för att säkerställa att det utvecklade systemet är användbart och värdefullt för alla involverade aktörer.