Förstudie och prototyp avseende trafiksäkerhetsaspekter på helt nya tal- och språkgränssnitt i uppkopplade fordon
Diarienummer | |
Koordinator | VERIDICT AB |
Bidrag från Vinnova | 520 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2015 - oktober 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2014-10-15 |
Slutrapport | 2014-05576sv.pdf (pdf, 716 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att utreda och demonstrera möjligheterna med talgränssnitt i tunga fordon, samt bilda konsortium och formulera ett tekniksamarbetsprojekt. En litteraturstudie inkl. designrekommendationer togs fram, och en prototyp utvecklades som använts i idéworkshops med intressenter som Trafikverket, VTI och Scania. Veridict och Scania har som resultat formulerat ett gemensamt projektförslag till FFI inriktat på demonstratorutveckling och test med Veridicts teknik i uppkopplade fordon i trafik.
Långsiktiga effekter som förväntas
En litteraturstudie gav fördjupad analys och identifiering av kritiska teknikutvecklingsområden. Studien innefattade också designrekommendationer för talstyrda gränssnitt, och hypotesformulering kring systemegenskaper som då kan uppnås i tre utvecklingssteg. Detta bör testas i ett uppföljningsprojekt. En mobil, talstyrd prototyp utvecklades med trafikrelevanta tjänsteexempel. Denna nyttjades för kunskapsspridning och idéworkshops med intressenter och har lett till formulering av ett uppföljande tekniksamarbetsprojekt (demonstrator och test i fordon).
Upplägg och genomförande
Förstudien bestod av 3 arbetspaket (AP1 - AP3), motsvarande de 3 syftena, med varsin aktivitetsledare. AP3 med kunskapsspridning, konsortiebildning och förankring av samarbetsprojekt inleddes medvetet tidigt och resulterade därför i flera förslag varav ett tekniksamarbete mellan Scania och Veridict konkretiserats till inlämnat projektförslag. Rapporten i AP1 användes som underlag för teknikutvecklingen av prototypen i AP2. Utvecklingen skedde successivt med agila metoder, vilket gjorde att prototypen i olika utvecklingsstadier kunde användas vid idéworkshops i AP3.