Förstudie för en nordisk provvägsanläggning
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - VTI Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2018 - september 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien belyser tekniska och organisatoriska förutsättningar samt möjliga affärsmodeller och driftsformer för en provvägsanläggning, vilket innefattar hur den kan dels finansieras initialt dels över tid. Syftet med en fast provvägsanläggning är att erbjuda möjligheter för validering av kostnadseffektivare eller miljövänligare vägkonstruktioner. Anläggningen ger också möjlighet att studera eller validera nya underhållsåtgärder och tekniklösningar i en verklig trafikmiljö.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det föreligger stort intresse och mycket potential för en nordisk provvägsanläggning. Idag existerar väldigt få provvägsanläggningar i omvärlden. MnROAD är det enda testanläggning med möjlighet att leda trafiken och testa under verkliga trafikmiljö som är mycket omfattande. Evaluering av forskningsverksamheten på MnROAD har visat stora lönsamhet med en nyttjandekvot på ca 8,9 (vinster/kostnader) under första fasen. En provvägsanläggning som är anpassad till nordiska behov och förhållande vill alltså bidra till ökad produktivitet och ökad innovationsgrad i Sverige.
Upplägg och genomförande
Studien började med en omvärldsövervakning och kartläggning av befintliga demo- och testanläggningar. En närmare analys har redovisats tillgång och efterfrågan för att visa specifika behov och kommande förväntningar inom området. Analys av affärsmodell och organisation för liknade verksamhet har redovisat möjliga affärsmodeller för organisation, ägandet, drift och operation. Investeringskostnader för etablering och drift av en nordisk provanläggning under två femårsperioder har presenterats tillsammans med behov- och lönsamhetsanalys.