Förstudie - säkerhet självkörande fordon (SAE lvl 4/5) på AstaZero
Diarienummer | |
Koordinator | ASTAZERO AB - AstaZero AB, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 435 285 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | FFI - Styrelse initierade projekt och återbetalningar från gamla program |
Slutrapport | 2018-01931sv.pdf (pdf, 1179 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med förstudien har varit att öka kunskapen om autonoma fordon ur ett provningsperspektiv utan säkerhetsförare ombord, riskerna med autonom provning samt hur provbanans processer, regler och övervakningssystem behöver utvecklas för att upprätthålla säkerheten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Erfarenhet och kompetens som byggts under studien har resulterat i ett stödjande dokument för provbanor i Europa som kan användas som input när riskanalyser och regelverk kring autonom testning utformas. Efter studie av förarlöst fordon har provbanans processer för bokning, trafikledning och riskanalys uppdaterats. En lista över områden där utvecklingsarbete kommer krävas för att tex kunna upprätta kommunikation mellan självkörande fordon och AstaZeros trafikledningssystem har tagits fram. Förstudien har resulterat i en FFI ansökan i samverkan med industri och institut.
Upplägg och genomförande
Förstudien har bestått av praktiska studier av förarlösa fordon och nödstopp, deltagande i riskanalyser och litteraturstudier. En jämförelse mellan förarlöst och förarkört fordon har gjorts för att fånga upp behov av förändringar i process, regelverk och övervakning. AstaZero har också lett en arbetsgrupp bestående av andra provbanor och framstående kunder inom autonom testning.