Försämring-Medvetet Intelligent Mobilitetssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs universitet - Göteborgs universitet Inst f Tillämpad IT |
Bidrag från Vinnova | 995 630 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - november 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov |
Viktiga resultat som projektet gav
I-AIMS-projektet undersökte hur man kan använda Smart-Eye’s DMS med en LLM för att reglera förartillstånd med försämring. Vi fann att LLM:er kan vara fördelaktiga för förarens tillstånd men måste användas på sammanhangskänsliga sätt i förhållande till säkerhetskritiska scenarier: Typ av återkoppling, typ av körautonomi och scenarioparametrar (synlighet, närhet till säkerhetskritisk händelse) påverkar alla förarens tillstånd på olika sätt och upplevd relevans/acceptans av feedbacken.
Långsiktiga effekter som förväntas
Betydelsen för förare av att kunna använda en LLM-assistent skulle vara att ge enkel tillgång till information om kommande händelser av säkerhetskritisk karaktär och kan också tjäna till att lindra negativa affektiva tillstånd som kan bidra till säkerhetskritiska händelser. Dessutom, hos förare som är mindre erfarna med modern kabinteknik, kan LLM-assistenter ge trygghet, minska stress och därigenom minska potentialen för negativa resultat/inblandning i säkerhetskritiska scenarier.
Upplägg och genomförande
Projektet bestod av: 1) utveckling av LLM-prototyp; 2) EPM-ansökan för att genomföra en pilotstudie med mänskliga deltagare; 3) förpilotstudie för deltagare för att betygsätta aspekter av LLM-feedback; 4) utveckling av simulerade scenarier med hjälp av simuleringsverktyget CARLA; 5) studera (3 förhållanden: kontroll, manuell körning, autonom körning) med 30 deltagare för att utvärdera LLM-feedbacken om förarens tillstånd i simulerade körscenarier. 6) analys/inlämning för 2 konferenspubar.