Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Fordonspositionering och ruttprediktion

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 96410 Active Safety Electronics and Functions
Bidrag från Vinnova 12 309 631 kronor
Projektets löptid juli 2013 - mars 2018
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2013-05-28
Slutrapport 2013-01304sv.pdf (pdf, 668 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet fokuserade på två av sex programmål Intelligenta säkerhetssystem: OK Fältstudier (t.ex. säkerhet i realtid): OK Exempel på bidrag: Minska vägtrafiken miljöpåverkan - Genom ökad kunskap och utvecklade ruttpredikteringar möjliggjordes en bättre optimering av bilkontrollen vilket minskar miljöpåverkan. Minska antalet trafikolyckor i trafiken - Bättre kontroll av trafiksituationer (filbyte, korsningsscenarior) minskar sannolikheten för olyckor, eftersom manövreringen kan planeras och exekveras bättre.

Långsiktiga effekter som förväntas

Öka kompetensen och erhålla algoritmer för positionering och vägprognos. Beskriva resultat i akademiska publikationer t.ex. beskriv de matematiska derivaten av de utvecklade algoritmerna. Kunskap om vilken positioneringsnoggrannhet man erhåller av befintlig sensorteknik. 27 publikationer och interna rapporter visar att vi framgångsrikt har uppnått de mål som satts för projektet. Vi har byggt upp viktig kunskap om fordonets positionering och ruttprediktering. Även i den akademiska världen växer intresset för denna kunskap, vilket resulterat i flertalet nya kurser.

Upplägg och genomförande

Vårt tillvägagångssätt har varit att först utveckla detaljerade kartor med hjälp av specifika kartläggningsfordon utrustade med referenssystem och sensorer med hög noggrannhet för att i nästa steg utveckla algoritmer för att uppskatta fordonets position i den här kartan med hjälp av prisvärda sensorer på bil.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 februari 2020

Diarienummer 2013-01304