Fördomsfritt rekryteringsurval via AI steg 2
Diarienummer | |
Koordinator | Rektra AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Rektra är ett urvalsverktyg vid rekrytering som på ett innovativt sätt utnyttjar AI för att skapa en rättvis och hållbar kompetensförsörjning. Projektet syftade till att validera marknadshypoteser för uppskalning, internationalisering och lönsamhet genom fördomsfri och datadriven rekrytering. Vid projektets avslutande har Rektra över 3000 anslutna kandidater, en ny abonnemangslösning skapad utefter kunders och investerares feedback samt några av Sveriges mest populära bolag som kunder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntat resultat var att Rektra utvecklat och validerat affärsmodell mot kunder och rekryteringsbolag, skapat möjligheter för internationell expansion samt att Rektra skulle lyftas till en nivå som attraherar investerare för vidare finansiering. En orolig omvärld har lett till lägre prioritet på internationalisering, men ett större fokus på att utveckla affär och produkt i linje med feedback från Rektras nyckelkunder. På detta sett har Rektra lyckats attrahera och behålla stora kunder.
Upplägg och genomförande
Befintliga och potentiella kunder engagerades tidigt i projektet för att validera marknadshypoteser och utveckla Rektras affär för att på bästa sätt bemöta marknadens efterfrågan. Dialog med investerare har pågått under projektets löptid och feedback deras har påverkat vilka aktiviteter under projektet som prioriterats samt hur Rektras betalmodell utformats. Projektet har även fokuserat på att attrahera nyckelkunder till Rektra för att på så sätt attrahera ytterligare kunder.