Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förbättring av SAFER HBM Skadeprediktering i Torso för Kvinnor och Män

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development AB
Bidrag från Vinnova 9 893 200 kronor
Projektets löptid november 2023 - januari 2027
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023

Syfte och mål

Projektets syfte är att tillse att humanmodellen SAFER HBM fortsatt är ett ledande, robust och biofideliskt verktyg för skadeprediktering för kvinnor och män av olika storlek, i krockar med dagens och framtida fordon. Specifika mål innefattar förbättring av bröstskaderiskprediktering, genom utveckling av ny förmåga för brottriskprediktering i bröstben och revbensbrosk och förbättring av riskprediktering för revbensbrott, samt utveckling av ny förmåga för detaljerad simulering av höftbältesinteraktion och brottriskprediktering i höftbenet.

Förväntade effekter och resultat

Ny och vidareutvecklad förmåga för skadeprediktering och bältesinteraktion gör att SAFER HBM fortsätter vara ett viktigt verktyg för utveckling av avancerade krockskyddssystem som möjliggör en hög säkerhetsnivå för kvinnor och män av olika storlek och i olika sittställningar. SAFER HBM planeras bli globalt tillgänglig, vilket gör att projektresultaten har potential att bidra till förbättrad krocksäkerhet för många i framtida bilar, särskilt då flera konsumentinformationsorganisationer nu inför virtuell krocksäkerhetsutvärdering med humanmodeller av olika storlek.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet utförs i samverkan mellan akademi och industri, med två doktorander och en post-doc i akademin knutna till projektet. Nya forskningsresultat inom biomekanik kommer sammanställas och användas för utveckling av nya kroppsdels- och skadepredikteringsmodeller. Vetenskapliga artiklar om de nya framstegen i humanmodellering kommer publiceras. Nyutvecklad modellfunktionalitet för skadeprediktering kommer tillämpas och utvärderas av industriparterna för att tillse användbarhet och tidig industriell tillämpning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 november 2023

Diarienummer 2023-02613