Förbättrade prognosmetoder för sjöfarten
Diarienummer | |
Koordinator | SSPA Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 4 479 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med detta projekt var att bidra till minskningen av klimatgasutsläppen från sjöfarten genom att förbättra metoderna för prognostisering av fartygs energieffektivitet i designstadiet. Målsättningen var att förbättra dagens metoder, baserade på experiment, genom att kombinera dem med numeriska metoder, CFD. Projektet har i internationell samverkan tagit fram och förbättrat nuvarande metoderna med hjälp av CFD/EFD kombinerade metoder. Det har återspeglats i ITTC:s ”Recommened Procedures”, som används av hela branschen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har tagit fram en förbättrad metod som genom att kombinera beräkningar (CFD) och experiment (EFD) bestämmer ett fartygs energieffektivitet i designstadiet. En guideline för kvalitetssäkring av CFD för fartygs har skrivits. Detta har förankrats i branschen genom internationell samverkan. Detta förväntas öka noggrannheten och trovärdigheten i bestämning av fartygs effektivitet. Ett konkret exempel på effekt är IMO:s miljöindex EEXI, som berör en stor del av världens fartyg. Utan den framtagna guidelinen för kvalitetssäkring av CFD skulle osäkerheten var mycket stor.
Upplägg och genomförande
Projektupplägget baserades på två komponenter: en doktorand som fördjupar sig i metodutvecklingen, och internationell samverkan så resultaten kan nå ut och påverka. SSPA initierade och ledde en internationell kommittee under ITTC med ansvar för de aktuella frågorna. Med stöd i doktorandens forskning, kunde SSPA driva igenom förändringarna. Kommittéen kommer fortsätta och strategin för kombinerade metoder ska användas på andra områden. Detta upplägg och Vinnovas stöd vara helt avgörande för att Sverige kunnat påverka sjöfartsbranschen mot att minska klimatpåverkan.