Förbättrad stabilitet och manövrebarhet för fordon med elektrisk drivlina
Diarienummer | |
Koordinator | E-AAM DRIVELINE SYSTEMS AB |
Bidrag från Vinnova | 3 656 700 kronor |
Projektets löptid | januari 2012 - augusti 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- och trafiksäkerhet 2011-10-19 |
Slutrapport | 2011-03651_SV.pdf (pdf, 690 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att besvara följande forskningsfrågor: -Hur kan den elektriska framdrivningen användas för att förbättra fordonsdynamiken? -Vilka är de trafik- och / eller olycksscenarier där den förbättrade fordonsdynamiken kan användas för ökad säkerhet? -Hur kan elektrisk framdrivning användas för att öka säkerheten? Det huvudsakliga målet har varit att identifiera nya aktiva säkerhetsfunktioner baserade på elektrisk drivlina för förbättrad trafiksäkerhet. Projektet bidrar även till 3 av Vinnova uppsatta mål för industriell konkurrenskraft.
Långsiktiga effekter som förväntas
Sex säkerhetsfrämjande funktioner baserade på elektrisk framdrivning har utvecklats. Dessa funktioner är Speed control, Longitudinal position control, Occupant posture control, Yaw moment control, Lateral position control och Longitudinal slip control. Projektet har utvecklat och spridit kunskap inom det undersökta teknikområdet bl a genom vetenskapliga rapporter och deltagande i konferenser samt bidragit till en utökad dialog mellan Chalmers och andra forskargrupper. Volvo Cars Corporation har visat stort intresse och kommer att delta i nästa fas av projektet.
Upplägg och genomförande
Inledningsvis genomfördes en analys för att identifiera trafiksäkerhetsfördelarna med eldrift jämfört med traditionell framdrivning med förbränningsmotor. Denna analys följdes sedan upp av en olycksfallsstudie vilket resulterade i en scenariokarta med körfall med hög förbättringspotential för säkerhet m h a elektrifiering. Några scenarion djupstuderades och resultat kvantifierades. Som exempel analyserades i detalj scenariot där ett fordon blir påkört bakifrån och även ett mer komplicerat scenario med hinder på vägen i samband med mötande trafik.