Förbättrad säkerhetseffekt av kollisionsundvikande styrande system
Diarienummer | |
Koordinator | Zenuity AB |
Bidrag från Vinnova | 5 200 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2015 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2014-10-15 |
Slutrapport | 2014-05621.pdf (pdf, 487 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta projekts övergripande syfte är att studera metoder för att signifikant förbättra säkerhetsnyttan av dagens krockundvikande aktiva stödsystem. Även om flertalet av de vanligaste och allvarligaste olyckstyperna har adresserats av dagens avancerade förarstödsystem, finns fortfarande stor potential för att öka deras effektivitet. Projektet har syftat till att identifiera metodik för prediktioner/dödräkningar samt säkerhetseffekterna av applicering av dem i projektet studerade metoderna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Inom detta projekt har vi identifierat att man för att öka nyttan av system baserat på semi-autonom styrning, i huvudsak behöver skapa förutsättningar för en mer precis situationsprediktion. Två olika metoder har studerats och tillämpats i projektet. En metod baserat på artificiella neuronnät gav väldigt lovande resultat och i jämförelse med dagens ”state-of-the art” och i en tillämpning för att förutsäga oavsiktliga filbyten, erhölls betydligt bättre prestanda.
Upplägg och genomförande
Inledningsvis gjordes en analys av begränsningar och bakomliggande orsaker hos dagens system, samt en grundlig genomgång av alla existerande metoder utifrån deras för- och nackdelar. Grundat på den analysen, studerades framförallt hur man bäst tillämpar en metod baserat upplärning av ett artificiellt neuronnät, där tillgång till mycket data från verklig körning har varit en förutsättning. Metoderna har implementerats och utvärderats i simulering fast med riktigt data, vilket gör resultaten mycket relevanta.