Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förbättrad säkerhetseffekt av kollisionsundvikande styrande system

Diarienummer
Koordinator Zenuity AB
Bidrag från Vinnova 5 200 000 kronor
Projektets löptid januari 2015 - december 2019
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2014-10-15
Slutrapport 2014-05621.pdf (pdf, 487 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Detta projekts övergripande syfte är att studera metoder för att signifikant förbättra säkerhetsnyttan av dagens krockundvikande aktiva stödsystem. Även om flertalet av de vanligaste och allvarligaste olyckstyperna har adresserats av dagens avancerade förarstödsystem, finns fortfarande stor potential för att öka deras effektivitet. Projektet har syftat till att identifiera metodik för prediktioner/dödräkningar samt säkerhetseffekterna av applicering av dem i projektet studerade metoderna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Inom detta projekt har vi identifierat att man för att öka nyttan av system baserat på semi-autonom styrning, i huvudsak behöver skapa förutsättningar för en mer precis situationsprediktion. Två olika metoder har studerats och tillämpats i projektet. En metod baserat på artificiella neuronnät gav väldigt lovande resultat och i jämförelse med dagens ”state-of-the art” och i en tillämpning för att förutsäga oavsiktliga filbyten, erhölls betydligt bättre prestanda.

Upplägg och genomförande

Inledningsvis gjordes en analys av begränsningar och bakomliggande orsaker hos dagens system, samt en grundlig genomgång av alla existerande metoder utifrån deras för- och nackdelar. Grundat på den analysen, studerades framförallt hur man bäst tillämpar en metod baserat upplärning av ett artificiellt neuronnät, där tillgång till mycket data från verklig körning har varit en förutsättning. Metoderna har implementerats och utvärderats i simulering fast med riktigt data, vilket gör resultaten mycket relevanta.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 maj 2020

Diarienummer 2014-05621