Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förbättrad Säkerhet för Vulnerable Road Users (VRU:s) med Nedsatt Rörlighet

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Data- & informationsteknik
Bidrag från Vinnova 773 702 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - oktober 2024
Status Pågående
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov

Syfte och mål

Detta projekt är inriktat på att förbättra säkerheten och förståelsen för sårbara väganvändare (VRU:s) med nedsatt rörlighet i olika trafikmiljöer. Vår forskning kommer att ge en ingående förståelse för deras rörelsemönster och de säkerhetsutmaningar de står inför i olika miljöer - både när det gäller yttre hot och upplevd fara. Insikterna som erhålls från den insamlade datan kommer att vägleda praktiska rekommendationer för förbättringar av infrastrukturen och skräddarsydda säkerhetsåtgärder.

Förväntade effekter och resultat

Genom insikter och data från detta projekt kommer vi att lägga en grund för proof-of-concept-fasen, som kommer att inriktas på att bygga ett AI-baserat, inkluderande och infrastrukturmedvetet system för trafikövervakning och analys. Den detaljerade förståelsen för VRUs utmaningar och rörelsemönster i kombination med olika typer av infrastruktur kommer att styra utformningen och funktionaliteten av det kommande systemet. Detta säkerställer att systemet inte bara är teknologiskt ljudligt utan också tillgodoser de verkliga behoven hos VRUs i verkliga trafikscenarier.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i 4 arbetspaket (AP). Målet med AP1 är att sammanställa befintlig forskning om säkerhet, inklusive en kritisk granskning, analys av trafikmiljön, och intervjuer med relevanta intressenter. I AP2 ska vi analysera rörelsemönster hos VRUs med nedsatt rörlighet i stadsmiljöer genom användarstudier. Ett mångsensorisk datataset fokuserat på inkludering i verklig trafikmiljö samlas in i AP3 för att jämföra AI-baserade detektions- och spårningsalgoritmer för VRUs. Slutligen kommer vi i AP4 att etablera genomförbara mål och en detaljerad plan för kommande steg.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 november 2023

Diarienummer 2023-03057