Förbättrad analysförmåga och hållfasthet hos bultförband i komplex metall-kompositstruktur
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 5 550 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att utveckla experimentella metoder och analytiska modeller för evaluering, mätning och prediktion av hållfasthet och flexibilitet hos hybrida metall/komposit förbandsstrukturer. Utöver det, har tekniker för förstärkning av hål i komposit med hjälp av metalliska brickor och med hjälp av tunnskiktslameller i kolfiber utvecklats och deras effekt på hållfastheten studerats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Metod för optisk mätning (DIC) av hålkantsskada i komposit och av elastiska materialegenskaper har demonstrerats, liksom metod för mätning av flexibilitet hos bultinstallation. Modeller för prediktion av hålkantskrossning har utvecklats och validerats med experiment. Förstärkningsmetoderna har visats ha potential för att kunna öka hållfastheten i komposit. Resultaten gagnar industrin genom effektivisering av dimensioneringsmetoder, strukturmodelleringsteknik, provning och förstärkningsmetoder, medan mätmetoderna kommer gynna kommande universitetsforskning.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som ett samarbete mellan industrin (SAAB), forskningsinstitut (RISE), universitet (LiU och KTH) och SMF (Oxeon AB och Image Systems). Inom projektet har två doktorander varit verksamma, varav en har disputerats vid KTH.