Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förbättra energi prediktering för elektriska fordon genom att inkludera information om vägväder

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB
Bidrag från Vinnova 738 000 kronor
Projektets löptid december 2023 - november 2024
Status Avslutat
Utlysning Accelerate Swedish partnership - FFI
Slutrapport 2023-04123svenska.pdf (pdf, 301 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Vårt huvudmål, som var att börja utveckla en rörelsemotståndsmodell som kan ta in väg-väder-data baserat på verkliga predikteringar, uppfyldes väl. Vi behövde dock justera planen för att viss väder-data var betydligt svårare att ta fram än planerat. Detta innebar att vi inte kunde uppfylla ett av de ursprungliga målen som var att skicka data i realtid till Volvo´s simuleringsmiljö. Vi har kunnat använda resultatet i andra projekt inom energiprediktering.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten innebär att vi på några års sikt kan göra mer avancerade energipredikteringar där hänsyn tas till väg-väder. Detta kan införas i en rad Volvo-applikationer såsom räckviddsberäkning, dimensionering, ruttplanering, styrsystem och säljverktyg.

Upplägg och genomförande

Steg1. Volvo och Klimator delar övergripande kunskap inom energi-prediktering och vägväder-prediktering. Steg2. Volvo och Klimator delar förfinad kunskap, för att få fokus på vad som idag är möjligt att implementera. Volvo utvecklar rörelsemotståndsmodell. Steg 3. Klimator validerar levererade data genom att jämföra med stationära sensorer på vägen. Volvo validerar data för lastbilar på väg. Steg 4. Sammanfattning av uppnådda resultat och vad som skulle behöva göras i ett nästa steg.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 december 2024

Diarienummer 2023-04123