Förbättra energi prediktering för elektriska fordon genom att inkludera information om vägväder
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 738 000 kronor |
Projektets löptid | december 2023 - november 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2023-04123svenska.pdf (pdf, 301 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt huvudmål, som var att börja utveckla en rörelsemotståndsmodell som kan ta in väg-väder-data baserat på verkliga predikteringar, uppfyldes väl. Vi behövde dock justera planen för att viss väder-data var betydligt svårare att ta fram än planerat. Detta innebar att vi inte kunde uppfylla ett av de ursprungliga målen som var att skicka data i realtid till Volvo´s simuleringsmiljö. Vi har kunnat använda resultatet i andra projekt inom energiprediktering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten innebär att vi på några års sikt kan göra mer avancerade energipredikteringar där hänsyn tas till väg-väder. Detta kan införas i en rad Volvo-applikationer såsom räckviddsberäkning, dimensionering, ruttplanering, styrsystem och säljverktyg.
Upplägg och genomförande
Steg1. Volvo och Klimator delar övergripande kunskap inom energi-prediktering och vägväder-prediktering. Steg2. Volvo och Klimator delar förfinad kunskap, för att få fokus på vad som idag är möjligt att implementera. Volvo utvecklar rörelsemotståndsmodell. Steg 3. Klimator validerar levererade data genom att jämföra med stationära sensorer på vägen. Volvo validerar data för lastbilar på väg. Steg 4. Sammanfattning av uppnådda resultat och vad som skulle behöva göras i ett nästa steg.