Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

För en skola på lika villkor utan gränser

Diarienummer
Koordinator Föreningen Idrott Utan Gränser
Bidrag från Vinnova 4 964 kronor
Projektets löptid mars 2022 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Insatser för civilsamhällets transformation

Viktiga resultat som projektet gav

Vårt syfte och mål med att delta i Vinnovas lärinsats var att öka vår kunskap om systemlösningar och missionsinriktat arbetssätt samt öka vår samverkan med andra civilsamhällesorganisationer med det gemensamma målet att skapa lösningar för en mer jämlik skola. Vårt mål var att det skulle resultera i ett samskapat pilotprojekt med flera aktörer som vi testar under 2022-24. Detta har uppnåtts genom att vi är del av ett team av flera organisationer där vi tillsammans designat en prototyp till systemlösning, som nu kommer att definieras i detalj för att starta implementering i slutet av 2022

Långsiktiga effekter som förväntas

Vårt förväntade resultat var förutom att co-designa ett pilotprojekt, också evidens och uppskalning av lösningar. Pilotprojektet ska därför innehålla en bra struktur för mätning av effekter, tex hur insatsen påverkar elevers betyg och välmående, i syfte att baserat på evidens visa på insatsens effekt till kommuner med målet att lösningen kan skalas upp i omfattning och räckvidd. Ett annat resultat är att vårt deltagande resulterat i ökad samverkan med andra organisationer, och vi tittar nu på hur vi kan samverka i vår ordinarie verksamhet även utanför ramen för pilotprojektet.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts enligt plan och vi har deltagit i lärinsatsens 4 lärträffar och 2 workshops som planerat. Lärinsatsens upplägg och metodik har varit mycket bra och effektivt med en tydlig riktning mot att insatsen ska resultera i samskapande av ett antal prototyper för systemlösningar som testas med start 2022. Genomförandet har skapat en god grund för att nå målet om skapandet av prototyper som bidrar till vår gemensamma vision om en mer jämlik skola.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 juni 2022

Diarienummer 2022-00691