Foodfighters för en hållbar värld
Diarienummer | |
Koordinator | Foodfighters AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - augusti 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
FoodFighters skapar ett helt nytt sätt att handla mat. FoodFighters gör det enkelt att välja rätt. Vi utmanar och triggar användarna att bli mer hållbara konsumenter. I stunden och över tid, som individ och som kollektiv. Det är dags att uppgradera vår livsstil. För vår planet och för vår framtid. Målet var att utveckla en prototyp av vår miljöcoach. Miljöcoachen hjälper konsumenten att förändra sitt beteende och sänka den negativa miljöpåverkan deras matkonsumtion medför. Våra resultat har verifierats av RISE, testanvändare och livsmedelskedjorna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Prototypen av FoodFighters miljöcoach är första steget mot att ge alla konsumenter tillgång till marknadens bästa mätmetoder för att visa matens klimatpåverkan. Kombinationen av egenutvecklade algoritmer och RISE mest fingranulära data utgör nu ett fantastiskt hjälpmedel för konsumenter att förändra sina konsumtionsvanor. Samarbetet ger oss marknadens starkaste och mest trovärdiga kvalitetsstämpel. För hållbara samhällen krävs innovativa lösningar som gör det lätt att välja rätt. Vår prototyp kan till och med utföra valet av hållbar mat åt konsumenten.
Upplägg och genomförande
Vi applicerade ett hypotesbaserat arbetssätt och itererade mellan aktiviteterna tills vi nådde slutmålet, en tjänst färdig att lanseras i betaläge för inhämtning av mer omfattande användardata. Prototypen ska användas för att nå en fullskalig lansering och för att attrahera det riskkapital som krävs för att snabbt nå ut på våra planerade marknader. De fyra huvudaktiviteter var: 1) Ideation 2) Design 3) Implementation 4) Validering Det förutsättningslösa angreppssättet ledde även till att alternativa affärsmodeller identifierats.