Flygets klimatpåverkan: styrmedel och klimatutvärdering av alternativa bränslen
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Rymd-geo & miljövetenskap |
Bidrag från Vinnova | 4 988 000 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - september 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovationer för hållbar mobilitet |
Ansökningsomgång | Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023 |
Syfte och mål
Flyget påverkar klimatet på många sätt utöver dess utsläpp av koldioxid, ofta benämt höghöjdseffekten. Syftet med projektet är att öka förståelse för hur höghöjdseffekten kan värdes samt hur den kan minskas med regleringar och styrmedel. De specifika målen med projektet är att a) Beräkna klimatpåverkan av kondensstrimmor och andra icke-CO2-faktorer för olika motor- och bränsletyper. b) Uppskatta samhällskostnaden för kondensstrimmor. c) Analysera möjliga regleringar och styrmedel för att minska kondensstrimmornas uppvärmande effekt.
Förväntade effekter och resultat
Projektets resultat förväntas leda till att flygets klimatpåverkan ska kunna minskas via regleringar och styrmedel riktade mot att minska kondensstrimmornas uppvärmande effekt. För att åstadkomma detta kommer projektet leda till: *En tränad postdoktor med inriktning på flygets klimatpåverkan och möjliga styrmedel för att minska dessa. *Flera forskningsartiklar om bland annat kondensstrimmor, deras sociala kostnader, och kostnadseffektiv policydesign. *En populärvetenskaplig artikel eller debattartikel. *Ett nätverk av forskare och intressenter.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av följande arbetspaket (AP): AP1 - fyskalisk klimatmodellering med fokus på hur kondensstrimmor och andra klimateffekter påverkas av alternativa bränslen och motoralternativ. AP2 - Beräkning av kondenstrimmors sociala kostnader med integrerad klimat-ekonomisk modellering. AP3 - Analys av kostnadseffktiva styrmedel för att reducera kondesstrimmornas klimatpåverkan.