Flexibelt simuleringsramverk för flygmekanik
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 3 611 544 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat ett generellt simulerings- och optimeringsramverk som kan användas för konceptutveckling av olika produkter. Ramverket underlättar återanvändning av äldre systemsimuleringsmodeller och möjliggör att kapitalisera på tidigare investeringar i modellering och simuleringstillgångar, vilket sparar arbete vid produktändringar. Ramverket ger en plattform för kunskapsspridning och skapande av en gemensam förståelse för projektmålen tidigt i produktutvecklingsstadie Ramverkets generella och flexibla karaktär gör det tillämpbart i andra branscher
Långsiktiga effekter som förväntas
Samarbetet och det tvärvetenskapliga nätverket mellan industri och akademi säkrades genom anställning av en industridoktorand med handledning från både industri och akademi. Applikationsfallet härrör från flygteknik, med samarbetsparter från olika teknologiska områden, vilket bidragit till kunskapsinhämtning och spridning. Resultaten är tillräckligt generella för att kunna tillämpas även i andra industriella eller akademiska användningsfall.
Upplägg och genomförande
Projektet resulterade i tre internationella konferensbidrag och en licentiatuppsats, med ett ”proof-of-concept” simulerings- och optimeringsramverk som ett huvudsakligt implementeringsresultat och de insikter som uppnåddes när ramverket byggdes som ett generellt resultat. Arbetet har utförts i en tvärfunktionell samarbetsmiljö, med forskare och ingenjörer från både Aeronautical Engineering och Vehicle Systems på Saab och från avdelningarna Product Realization och Fluid Mand Mechatronic Systems vid Linköpings universitet.