FläktAlternativ för Nästa Generations motorer 2 (FANG2)
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 213 250 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - januari 2025 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet FläktAlternativ för Nästa Generations motorer (FANG2) har utvecklat designmetoder för fläktgeometrier och optimeringsmetoder för motorer och fläktar. Projektgruppen har analyserat en svept fläkt för ultrahögt flödesförhållande och jämfört med experimentella resultat från Lyon. Designmetoden ger en möjlighet att skala om existerande fläktgeometrier för att anpassas till nya motorkoncept, med gradvisa geometriska övergångar för att möjliggöra hög strömningskvalitet och låga förluster.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten kommer att bidra till GKN Aerospace arbete med att utveckla komponenter till effektiva flygmotorer för 2030 talet, vilka är ett nödvändigt steg för att möjliggöra övergång till mindre miljö- och klimatskadliga bränslen som biobränslen, syntetisk fotogen och vätgas. Metoden för att generera fläktbladsgeometrier kan även komma att tillämpas på ledskenor som behövs för att kompakt integrera värmeväxlare i avancerade motorer för 2040-talet.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med analys av den senaste generationens flygmotorer som har producerats 10-15 år. Utgående från öppna data kunde vi visa att tekniken redan är mer avancerad och medger högre flöden än standardlitteraturen anger. Därefter etablerades ett samarbete med en forskningsgrupp som utvecklat och provat en fläkt för framtidens motorer. Från denna utvecklades en metod för att generera geometrier med alternativa designparametrar samt en metamodellmetod för att optimera nya fläktar.