Fjärrstyrning av lok - nyckelfaktor för hållbar transportinfrastruktur: Verifiering och testning
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings tekniska högskola Inst f datavetenskap IDA |
Bidrag från Vinnova | 600 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2025 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur |
Syfte och mål
Syftet är att tillsammans med behovsägarna Green Cargo verifiera och testa en fjärrstyrningslösning i ett verkligt lok i verklig miljö. GC ser att fjärrstyrning kommer bli nödvändigt både för att höja säkerheten och vara konkurrenskraftiga. Fjärrstyrning av tåg leder till flera trafikeringsalternativ på järnvägen samt gör lokföraryrket mer flexibelt och varierande. Projektet ökar i förlängningen därmed järnvägens konkurrenskraft och bidrar till övergången till hållbar transportinfrastruktur.
Förväntade effekter och resultat
Att inte behöva vara i förarhytten för att styra tåget innebär en ökad effektivitet. När tågen kan fjärrstyras kan transportresor, ställtid och outnyttjad tid för förare minskas. Det kan också innebära nya arbetstillfällen på orter där det råder arbetsbrist. Genom att investera i fjärrstyrning utvecklas teknisk kompetens inom digitalisering och automatisering i järnvägsbranschen. Fjärrstyrning innebär lägre driftskostnader och ger bättre förutsättningar för järnvägssträckor med dålig lönsamhet.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i nära samarbete med behovsägaren GC, som har avsatt tid för sin medverkan. Arbetet är indelat i 6 arbetspaket där LiU är koordinerande part och ansvarig för två av arbetspaketen som handlar om projektledning, publicering och demonstration. VTI är ansvarig för två arbetspaket som innebär verifiering och installation. GC är ansvarig för två arbetspaket som handlar om inventering och dokumentation samt gränssnitt mellan system och människa.