Fisken i vattnet
Diarienummer | |
Koordinator | AB Svensk Livsnäring - AB Svensk Livsnäring , Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social innovation |
Ansökningsomgång | Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har skapat en fungerande prototyp av ett digitalt verktyg som sammankopplar konsumenter och yrkesfiskare i Göteborg. Verktyget, en webb-baserad applikation, har testkörts i liten skala och uppvisat resultat som genererar ett kraftigt effektiviserat lokalt distributionssystem, med minskade omkostnader och minskat resursslöseri. Det digitala verktyget har tagits fram tillsammans med behovsägare som sedermera knutits till projektet tillsammans med företrädare från näringslivet och forskningsinstitut.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har med framgång skapat en konkurrenskraftig lokal distributionskedja för färsk fisk i Göteborg. Distributionskedjan utnyttjar existerande infrastruktur för att med hjälp av modern teknik sammanfoga konsument och producent. Detta har resulterat i ökad tillgänglighet på lokalproducerad fisk för mindre bemedlade samhällsgrupper, ökat vinsten för producenter, minskat behov av transporter och bearbetningar, samt en mer effektiv användning av naturens resurser. Vid projektets slut är utfallet skalbart och reproducerbart.
Upplägg och genomförande
Med bland annat hjälp av RISE och genom Vinnova fick projektet inledande kontakter inom näringslivet och relevanta aktörer inom den offentliga sektorn samt behovsägare. Producentorganisationer och regionala satsningar för fiskefrämjande bidrog med samordning av yrkesfiskare. I samråd med dessa olika aktörer utarbetades den digitala lösningen. I slutet av 2019 testkördes verktyget med hjälp av behovsägare som knutits till projektet. Efter positivt utfall utarbetades en strategi för skalning av projektet och ett konsortium av flera olika partnerorganisationer bildades.