Financial Markets Research and ESG (plus the Global Sustainability Goals in Agenda 2030)
Diarienummer | |
Koordinator | Swedish House Of Finance |
Bidrag från Vinnova | 2 200 000 kronor |
Projektets löptid | december 2023 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Forskning om finansmarknader |
Syfte och mål
Detta projekt omfattar 3 forsknings- och ett datavisualiserings projekt, med syfte att stärka finanssektorns beredskap och förmåga att bidra till klimatförändringar, ESG-aspekter av finanssystemet och dess roll i att uppfylla de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030. Våra forskningsprojekt omfattar "Hedging av klimatrisker: Ett företagsekonomiskt perspektiv", "Aktieägarinvolvering i hållbarhet och klimatförändringar: vägar till framgångsrika resultat" och "Persistens i lärande; bevis från en randomiserad kontrollerad studie med bankkunder."
Förväntade effekter och resultat
1. Visualisera forskningsresultat och trender i våra databaser. 2. Ge en omfattande bedömning av företagens riskavvägningspolicyer mot klimatrisker, både teoretiskt och empiriskt. 3. Identifiera mönster av attribut som är närvarande när framgångsrik aktieägarinvolvering uppnås, både vad gäller klimatförändringar och hållbarhet. 4. Identifiera mekanismer som kopplar inflation och andra makro- och mikroekonomiska variabler, deras inlärning om dessa mekanismer, dess påverkan på finansiella och arbetsmarknadsbeslut, och om och för vem denna inlärning är långvarig.
Planerat upplägg och genomförande
Vi kommer att: 1. Samarbeta med ett externt företag för att visualisera komplexa data samt forskare från SHoF och MISUM. 2. Använda elgeneratorer som ett laboratorium och tillämpa algoritmer för naturligt språkbehandling för att analysera regleringsrapporter och identifiera företags riskavvägningsaktiviteter. 3. Använda Sustainalytics-data för att analysera engagemang rörande klimatförändringar och hållbarhet med hjälp av kvalitativ jämförande analys (QCA). 4. Skicka ut en andra omgång av vår ursprungliga undersökning, vilket möjliggör studier av långvarig inlärning.