Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

FEMTRAC - Framtidens miljöeffektiva tillverkning genom realtids LCA/LCC och blockkedjeanslutning

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - Jordbruk och livsmedel
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2024 - maj 2025
Status Pågående
Utlysning Impact Innovation Net Zero industry - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact: Ökad resurseffektivitet och resiliens, etapp 1

Syfte och mål

Syftet med FEMTRAC är att undersöka hur realtidsbaserad LCA och LCC kan integreras med blockkedjeteknik för att stödja miljömedvetna beslut inom matproduktion. Målet är att genomföra en genomförbarhetsstudie och utveckla en dynamisk modell som kan tillämpas brett. Projektet strävar efter att optimera resursanvändning, minska avfall och förbättra spårbarhet genom realtidsdata, vilket kan ge miljöfördelar och kostnadseffektivitet.

Förväntade effekter och resultat

FEMTRAC kommer att validera möjligheten att integrera realtids-LCA/LCC med blockkedjeteknik och identifiera utmaningar samt lösningar. Projektet levererar en förenklad modell för fjäderfäproduktion, som kan anpassas till andra sektorer. Förväntade resultat är ökad resurseffektivitet, minskat avfall, förbättrad spårbarhet och mer kostnadseffektiva beslut. På lång sikt, vid full implementering, förväntas energianvändningen minska med 10-15 % och växthusgasutsläpp med 5-10 %​.

Planerat upplägg och genomförande

FEMTRAC startar med en genomförbarhetsstudie för att undersöka integrationen av realtids-LCA/LCC med blockkedjeteknik. Projektet innefattar definiering av mål- och omfattning, identifiering av datakällor och kartläggning av tekniska utmaningar. En prototypmodell utvecklas och testas inom fjäderfäsektorn tillsammans med Blentagruppen, med fokus på energiintensiva processer. Projektet avslutas med analys och rekommendationer som syftar till vidare utveckling och tillämpning i andra sektorer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 mars 2025

Diarienummer 2024-03042