Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Fashion designers pop up store

Diarienummer
Koordinator SVENSKA MODERÅDET AKTIEBOLAG - Svenska Moderådet
Bidrag från Vinnova 330 000 kronor
Projektets löptid maj 2012 - mars 2013
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Målet är att få till stånd en återkommande försäljningskanal för svenska mindre och nystartade kommersiella modemärken. Vi vill uppmärksamma mindre svenska modemärken dels mot konsument men också skapa nyfikenhet hos professionella inköpare till butiker. Med Swedish Fashion Pop Up Store som ett starkt nischat och unikt koncept har vi gjort det möjligt för mindre och nystartade varumärken att bryta sig in branschen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har uppmärksammat 94 st mindre svenska modemärken genom butiksarrangemangen men också marknadsföring dels mot konsument men också till branschfolk. Medverkande, särskilt helt nya märken, har också fått erfarenheter genom projektet.

Upplägg och genomförande

Svenska Moderådet har gått ut med information om modebutiken till sitt breda nätverk. Ett urval på ca 40 märken skulle göras från de intresseanmälningar som kom in för respektive upplaga. Fokus skulle vara på att få brett utbud och en bra balans mellan dam, herr, junior samt accessoarer som skor och smycken. Intresset för att medverka i butikerna har varit stort. över 100 st har kommit för respektive upplaga. I samråd med detaljisterna, som Moderådet samarbetat med, har urvalet höjts. Den första upplagan samlade 63 märken och i mars medverkade 60 st.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2012-02157