Fashion designers pop up store
Diarienummer | |
Koordinator | SVENSKA MODERÅDET AKTIEBOLAG - Svenska Moderådet |
Bidrag från Vinnova | 330 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2012 - mars 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet är att få till stånd en återkommande försäljningskanal för svenska mindre och nystartade kommersiella modemärken. Vi vill uppmärksamma mindre svenska modemärken dels mot konsument men också skapa nyfikenhet hos professionella inköpare till butiker. Med Swedish Fashion Pop Up Store som ett starkt nischat och unikt koncept har vi gjort det möjligt för mindre och nystartade varumärken att bryta sig in branschen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har uppmärksammat 94 st mindre svenska modemärken genom butiksarrangemangen men också marknadsföring dels mot konsument men också till branschfolk. Medverkande, särskilt helt nya märken, har också fått erfarenheter genom projektet.
Upplägg och genomförande
Svenska Moderådet har gått ut med information om modebutiken till sitt breda nätverk. Ett urval på ca 40 märken skulle göras från de intresseanmälningar som kom in för respektive upplaga. Fokus skulle vara på att få brett utbud och en bra balans mellan dam, herr, junior samt accessoarer som skor och smycken. Intresset för att medverka i butikerna har varit stort. över 100 st har kommit för respektive upplaga. I samråd med detaljisterna, som Moderådet samarbetat med, har urvalet höjts. Den första upplagan samlade 63 märken och i mars medverkade 60 st.