Färdplan Färingsö - mot morgondagens kollektivtrafik för landsbygden
Diarienummer | |
Koordinator | Sustainable Innovation i Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 1 612 552 kronor |
Projektets löptid | maj 2022 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet Färdplan Färingsö har syftat till att på platsen Färingsö, en av Mälaröarna i Ekerö kommun strax utanför Stockholm, undersöka om införandet av efterfrågestyrda autonoma bussar för att effektivisera landsbygdens kollektivtrafik är motiverat utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. Projektet är ett förberedande steg, för att senare genomföra en fullskalig systemdemonstration. Projektets slutsats är att det finns goda argument för att fortsätta arbetet och genomföra en systemdemonstrator för att validera de slutsatser som projektet formulerat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet visar att det är möjligt att ersätta linjebussar med mindre autonoma eldrivna bussar för 5 till 10 passagerare. Istället för linjetrafiken så införs istället en stomlinje, i linjetrafik, som matas av de mindre autonoma efterfrågestyrda elbussarna. Med detta koncept uppnås bättre prestanda ekonomiskt, miljömässigt och servicemässigt, vilket i längden möjliggör för en beteendeförändring från privat bil till kollektivtrafik på landsbygden.
Upplägg och genomförande
Projektet har bestått av parterna (och representant från Ekerö kommun) som träffats regelbundet i projektmöten och i tematiska workshops. Nulägesbeskrivningen bygger på kända och tillgängliga data vilka har sammanställts och analyserats. Den empiriska studien bygger på nya data från platsbaserade aktiviteter med flygblad/affischering, enkäter via sociala medier och intervjuer på plats. State-of-the-artutredningen bygger på nätverk och kontakter, webbaserade studier, nyhetsbevakning och möten med representanter från techsidan.