FADO - Fatigue Aware Design Optimization
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 5 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektets syfte är att utveckla nya metoder kopplat till utmattning, strukturoptimering och AM-tillämpning. Dess mål kan sammanfattas enligt följande: - Implementering samt utvidgning av Ottosen-Stenström-Ristinmaas (OSR) kontinuumbaserade utmattningsmodell för att ta hänsyn till termiska och anisotropiska effekter förekommande i bland annat additivt tillverkade material. - Användande av ovan nämnda modell i kombination med topologi- och formoptimering för att ta fram nya utmattningsoptimerade designer.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas ha följande effekter samt resultat: - Utveckling av nya metoder och algoritmer kopplade till utmattningsfenom och strukturoptimering Mer specifikt erhålles följande: - En ny utmattningsmodell hos som tar hänsyn till multiaxiella fenomen för utmattning samt andra aspekter kopplade till design av AM-material. - Ett optimeringsverktyg som kan reducera ledtiden för produkters design samt minska deras materialåtgång. - En doktorand och flertal masterstudenter med spetskompetens inom området.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i ett antal delmoment enligt nedan upplägg: 1. Metodutveckling och kalibrering av OSR-modellen. Kalibrering av modellen sker i samråd med GKN för att matchas med intern data samt andra potentialla jämförelser. 2. Kombination av OSR-modellen med olika typer av strukturoptimering, specifikt kopplat till topologi- och formoptimering, för att uppnå en utmattningsoptimerad design. 3. En simpel demonstrator för testning och verifiering av metoden 4. Spridning av kunskap till andra projekt inom dels NFFP, dels andra grupper såsom UTMIS och LIGHTer.