Externa interaktionsprinciper för förtroende och acceptans av tunga autonoma fordon - fas 1
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB - Avd YR Research Support Office |
Bidrag från Vinnova | 5 101 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2019-12-11 |
Slutrapport | 2019-05901eng.pdf(pdf, 1170 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
För att accepteras på allmän väg måste framtida autonoma fordon vara pålitliga, vilket i stor utsträckning kommer att bero på deras förmåga att interagera med andra trafikanter på ett säkert och effektivt sätt. Framtida marknadsintroduktion kommer därför kräva ökat fokus på utformning av externa interaktions principer. Målet i detta projekt var att identifiera vilka externa interaktions principer och externa indikatorer kan hjälpa att bygga förtroende och acceptans för tunga autonoma fordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten inkluderar: a) kunskap om hur tunga automatiserade fordon interagerar med andra trafikanter, b) riktlinjer för vad, hur och när sådana fordon behöver kommunicera till andra trafikanter, c) gränssnittsprototyper, d) ett metodramverk för utvärdering av dessa prototyper och interaktioner olika trafikmiljöer, e) aktivt bidrag till ISO-standardiseringsarbete, och d) en licentiatuppsats med fokus på säkerhet, effektivitet och mänsklig upplevelse.
Upplägg och genomförande
Projektet har tagit ett helhetsperspektiv och genomfört en serie av design- och användarstudier där både kvalitativa och kvantitativa metoder tillämpats. Arbetet var uppdelat i sex arbetspaket som genomförts i en iterativ process: 1) Projektledning, spridning, standardisering, 2) Urval och specifikation av användarfall, 3) Förståelse av nuvarande och framtida interaktioner, 4) Design och implementering av extern HMI, 5) Utveckling av utvärderingsmetodik, 6) Utvärderingar av begrepp och analys.