Examensarbeten i samverkan med näringsliv och organisationer
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Inst. Designvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 897 166 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - februari 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta forskningsprojekt är att öka kunskapen om effekter av utbildningssamverkan, med specifikt fokus på examensarbeten som görs i samverkan med företag, myndigheter och organisationer. Syftet har uppnåtts. Vi rapporterar resultat som berör effekterna av examensarbeten i samverkan på utbildningskvalitet, matchning mot arbetsmarknaden och kunskapsöverföring till företagen. Det övergripande resultatet är att examensarbeten i samverkan sker nästan enbart på teknisk fakultet och i begränsad omfattning på ekonomisk och samhällsvetenskaplig fakultet.
Långsiktiga effekter som förväntas
När det gäller examensarbeten i samverkan sker sådana nästan enbart vid Lunds Tekniska Högskola (LTH) där ungefär 2/3-delar av examensarbetena sker i samverkan. Utbildningskvaliteten påverkas i huvudsak positivt av av samverkan i examensarbeten och innebär också att många LTH-studenter får hjälp med inträdet på arbetsmarknaden. Fem typer av kunskapsöverföring till företag sker genom examensarbetena: 1) rekrytering nya medarbetare, 2) lösa konkreta problem, 3) få nya kunskaper om t ex nya teknologier, 4) få nya idéer samt 5) upprätthålla kontakt med utbildningen och högskolan.
Upplägg och genomförande
Undersökningen har använt sig av en snäv definition på examensarbete i utbildningssamverkan: ett examensarbete som skett med inblandning av minst ett företag eller organisation där det finns tydliga indikationer på att kunskapsöverföring skett genom att det funnits en tydlig mottagare av kunskapen i det samverkande företaget eller organisationen. Datainsamlingen har skett på fyra sätt: 1) genomgång av samtliga examensarbeten, 2) enkät till examensarbetande studenter, 3) enkät samverkande företag och organisationers kontaktpersoner samt 4) intervjuer studierektorer.