EUSME support websida
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - Grants Office |
Bidrag från Vinnova | 150 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
EU SME support projektet har tagit fram en visuell identitet och kommunikationsplattform för att lättare och tydligare marknadsföra den support och de erbjudanden som tillhandahålls. En digital strategi knyter nu ihop målgrupper och olika digitala kanaler till varandra i ett hands-on dokument. Målet med projektet var att skapa en tydlig portal och kommunikationskanal för svenska SMFer som är intresserade av EU-finansiering och med en enhetlig visuell identitet kommer projektet etablera sig bättre över tid.
Långsiktiga effekter som förväntas
En ny hemsida har lanserats baserad på en kommunikationsplan och digital strategi. Detta kommer öka EU SME supportprojektets synlighet med ambitionen att fler svenska företag utreder sina möjligheter att ansöka inom Eurostars och/eller Horizon 2020. Ambitionen är att fler företag skickar in fler ansökningar av högre kvalitet och lyckas bättre i utvärderingen, vilket i sin tur leder till att fler svenska SMF når en bredare marknad och ökar sina möjligheter till internationalisering.
Upplägg och genomförande
Initialt hölls en workshop om varumärkets identitet och målgrupper. Nuvarande hemsida analyserades också. En ny visuell identitet arbetades fram med logo, typsnitt och profilfärger som bland annat använts till nya webben och tryckt material. Den nya websidan är mer informativ och tydligare som portal för SMFer som vill söka EU-medel. Sökmotoroptimering, webstatistik och integrering med andra digitala kanaler har ingått i arbetet och har kopplats till den digitala strategin. Den nya websidan kommer vara mer dynamisk än den tidigare.