EUREKA E!11719 WorthTruck
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Material- och solidmekanik |
Bidrag från Vinnova | 1 922 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - april 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Eureka nätverksprojekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Lättviktsdesign för tunga fordon hanteras genom optimering av material, formningsprocesser och simuleringsteknik. Materialvecklingen inom avancerade höghållfasta stål (AHSS) erbjuder den hittills bästa lösningen för säkerhet och lätt design till rimliga kostnader. Projektets förbättrade analysmetoder för prediktering av fastransformationer och dess relation till brottegenskaper medför att man kan optimera egenskaper i tjock presshärdad plåt för krockmotstånd och lättvikt vid utveckling och tillverkning av lastbilskomponenter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Gestamp och LTU har utvecklat simuleringsmodeller för presshärdning av tunna plåtar för personbilar (tjocklek upp till 2 mm). Den kunskapen och expertisen har använts för att vidareutveckla simuleringsmetoder för prediktering av slutliga egenskaper i tjockare plåt med varierad mikrostruktur. Speciellt har egenskaperna i bainit studerats och en ny metodik för predikteringen av egenskaper i mikrostrukturer med inslag av olika varianter av bainit har utvecklats. Den nya metodiken ger radikalt förbättrade resultat.
Upplägg och genomförande
Bainitiska mikrostrukturer genom presshärdning visar högre brottseghet än fullt martensitiska. Brottsegheten är ett mått på motståndet hos ett material mot sprickbildning och brott och kan användas för att uppskatta krockprestanda. Optimering av parametrar för presshärdning av tjocka plåtar avser att ge förbättrad krockprestanda, vilket i sin tur möjliggör viktminskning av komponenter i tunga fordon. Olika metoder för att framställa zoner med bainit har studerats i projektet. Användning av laser är en mycket lovande metod i jämförelse med att använda uppvärmda verktyg.