Ett virtuellt kortspel baserat på verkliga spelare
Diarienummer | |
Koordinator | Claimony AB - ZoCom AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2015 - augusti 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att skapa ett unikt virtuellt kortspel där deltagarna för första gången är både spelare och spelkort och där kortens värde baseras på data om spelares faktiska prestationer i kopplade speltjänster. Det övergripande projektmålet är att leverera en MVP (Minimum Viable Product) redo för marknadsintroduktion och att detta ska möjliggöra anskaffning av extern finansiering för fortsatt kommersialisering och expansion.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas resultera i en verifierad teknisk och affärsmässig modell. I det tekniska spåret ligger fokus på dataintegration, spelkoncept och balans samt fuskhantering. I det affärsmässiga spåret ligger fokus på intäktsmodell och partnerskap. Lyckat projekt förväntas öppna upp möjligheter till djupare direktintegration (native) med flera spelutvecklare och kringtjänster för att ytterligare analysera prestationsdata vilken ligger till grund för spelmekaniken.
Upplägg och genomförande
Projektet består av tre huvudspår: detaljerad förstudie, utveckling och partnerskap. Förstudien följs av utveckling medan partnerskapsspåret löper parallellt. Dessa spår delas i sin tur upp i 14 stycken arbetspaket.