Etablera Virtuell Validering och Verifiering av ADAS- och AD-funktioner
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 8 873 099 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - december 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - december 2021 |
Syfte och mål
Detta projekt kommer att utforska strategier som kvantifierar hur verklighetstrogen testmiljön är i syfte att komplettera eller ersätta inspelningar av data från verkliga trafiksituationer. De retroaktiva verifiering- och valideringsstrategier som enbart drivs av verkliga inspelningar kan då göras proaktiva, genom att använda data från verkliga situationer kombinerat med simulering.
Förväntade effekter och resultat
En framgångsrik strategi skulle göra det möjligt för alla inblandade aktörer längs värdekedjan att validera och verifiera mjukvarudrivna fordonsfunktioner att mer effektivt allokera rätt testresurser, med rätt kvalitet och i rätt förväntad kvantifierbar testmiljö. Här kommer de mest utmanande problemen som idag drivs av information från fältkörningar att hanteras. En förväntad effekt är att fordonsindustrin ökar sina testinsatser med avseende på ADAS- och AD-tester, utan samma ökning av fält- och testbaneprovning sker.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer tackla utmaningar från en initial intressentanalys i WP2 och därefter göra en gap-analys. WP3 följer med att ta fram och sätta upp ett antal gemensamma fallstudier för olika strategier. Arbetet med studierna fortskrider sedan i WP4 där man också tar fram ett öppet testramverk som gör det enkelt att disseminera resultatet. Sist så testar WP5 de framtagna strategierna och utvärderar dessa. Resultaten återkopplas sedan till WP4 för att förbättra strategierna. WP1 hanterar projektledning och disseminering av resultat.