Entice - Enablers for trustworthy, infrastructure supported, autonomous vehicles
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f maskinkonstruktion |
Bidrag från Vinnova | 9 819 359 kronor |
Projektets löptid | januari 2023 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering 2022 |
Syfte och mål
Projektet kommer att utveckla nya förmågor för realtidsanalys för bedömning av aktuell och resterande risk för självkörande fordon, baserat på data från olika källor inklusive fordon och sensorer vid vägsidan, samt ta fram en forskningstestbädd, i samarbete med den utveckling som sker inom TECoSA-centret. Avsikten är också att erfarenheterna kommer att sammanfattas i en referensarkitektur för en större klass av cyberfysiska system.
Förväntade effekter och resultat
Uppkoppling och digital infrastruktur ger möjligheter att förbättra säkerhet och prestanda i vägtrafik. Viktiga inslag i detta är möjligheter att kunna dela data och utföra beräkningar på lämpliga ställen (t.ex. i fordon, i ”road-side units”, i distributerade data centers eller i molndatorsystem) på ett pålitligt sätt. Resultaten är därför viktiga för projektets partners och bidrar till samverkan och innovation involverandes aktörer inom uppkopplade fordon och digital infrastruktur.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet involverar 3 tekniska arbetspaket (riskbedömning, testbädd, samt arkitektur). Två övergripande scenarios kommer att adresseras involverande olika operationella designdomäner, varav en fokuserar på KTHs campus i Stockholm. Under första året kommer fokus att vara på riskbedömningsmetoder och utveckling av testbädden, medan fokus därefter successivt kommer att övergå till operationella tester. Utvecklingen av testbädden sker i nära samarbete med TECoSA centret.