Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Engine Performance and Energy Management for engines with large power off-take EPEM

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 1 113 679 kronor
Projektets löptid september 2023 - augusti 2024
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Militärt flyg genomgår ett snabbt teknikskifte där det elektriska ebehovet ständigt ökar. Projektet har studerat hur ökat effektuttag i form av elkraft påverkar motorprestanda samt hur motor och flygplanssystem kan utformas för att optimera flygplanets prestanda och energieffektivitet. Projektet har gett information om hur effektuttag från låg- och högtrycksaxeln påverkar motorn och dess prestanda i olika delar av flygenveloppen och i olika manövrar i ett typiskt stridsflygplansuppdrag.

Långsiktiga effekter som förväntas

I ett tidigare projekt har en motormodell anpassad för simuleringar med höga effektuttag integrerat med ett flygprestandasystem utvecklats. Med detta system har vi gjort studier av hur stora effektuttag från låg- respektive högtrycksaxeln påverkar t.ex. flygplansprestanda och bränsleförbrukning. En variant av variabel cykelmotor har studerats mer ingående och jämförts med en mer konventionell turbofläktmotor med lågt bypassförhållande med hänsyn till motor- och flygplansprestanda.

Upplägg och genomförande

I ett tidigare projekt har en motormodell anpassad för simuleringar med höga effektuttag integrerat med ett flygprestandasystem utvecklats. Med detta system har vi gjort studier av hur stora effektuttag från låg- respektive högtrycksaxeln påverkar t.ex. flygplansprestanda och bränsleförbrukning. En variant av variabel cykelmotor har studerats mer ingående och jämförts med en mer konventionell turbofläktmotor med lågt bypassförhållande med hänsyn till motor- och flygplansprestanda.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 oktober 2024

Diarienummer 2023-01181