Engine Performance and Energy Management for engines with large power off-take EPEM
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 1 113 679 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Militärt flyg genomgår ett snabbt teknikskifte där det elektriska ebehovet ständigt ökar. Projektet har studerat hur ökat effektuttag i form av elkraft påverkar motorprestanda samt hur motor och flygplanssystem kan utformas för att optimera flygplanets prestanda och energieffektivitet. Projektet har gett information om hur effektuttag från låg- och högtrycksaxeln påverkar motorn och dess prestanda i olika delar av flygenveloppen och i olika manövrar i ett typiskt stridsflygplansuppdrag.
Långsiktiga effekter som förväntas
I ett tidigare projekt har en motormodell anpassad för simuleringar med höga effektuttag integrerat med ett flygprestandasystem utvecklats. Med detta system har vi gjort studier av hur stora effektuttag från låg- respektive högtrycksaxeln påverkar t.ex. flygplansprestanda och bränsleförbrukning. En variant av variabel cykelmotor har studerats mer ingående och jämförts med en mer konventionell turbofläktmotor med lågt bypassförhållande med hänsyn till motor- och flygplansprestanda.
Upplägg och genomförande
I ett tidigare projekt har en motormodell anpassad för simuleringar med höga effektuttag integrerat med ett flygprestandasystem utvecklats. Med detta system har vi gjort studier av hur stora effektuttag från låg- respektive högtrycksaxeln påverkar t.ex. flygplansprestanda och bränsleförbrukning. En variant av variabel cykelmotor har studerats mer ingående och jämförts med en mer konventionell turbofläktmotor med lågt bypassförhållande med hänsyn till motor- och flygplansprestanda.