En öppen utbildningsplattform
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Department of Management of Engineering |
Bidrag från Vinnova | 1 988 219 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med det här projektet var att skapa nya förutsättningar för livslångt lärande och kompetensutveckling inom ramen för vanliga universitetskurser och därmed utöka tillgängligheten till utbildning även senare i livet, men också berika utbildningsmiljön för vanliga studenter med industrirelevant kunskap och engagerade mentorer. Målet var att skala en befintlig utmaningsbaserad designkurs i produktutveckling till en öppen utbildningsplattform där praktiker kan välja utbildningsmoment på ett flexibelt sätt och därmed skapa ett långsiktigt hållbart upplägg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har en fungerande plattform där hittills 15 studenter från Saab har gjort kompetensutveckling inom design thinking, produktutveckling, coachning och ledarskap tillsammans med vanliga studenter och med mycket gott resultat. Saab-studenterna kan genom att delta i workshops och sedan följa studenternas projektarbete se hur metoder tar sig uttryck i praktiken. Studenterna bidrar därmed till Saab-studenternas praktiska lärande medan Saab-studenterna bidrar med erfarenhet och exempel till studenternas teoretiska lärande. Upplägget kan enkelt spridas till andra kurser.
Upplägg och genomförande
Första året testade vi fyra olika sätt för industristudenter att delta och omformade utbildningsmoment till workshops som en prototyp. Vi utvärderade men gjorde också benchmarking gentemot andra internationella universitet i vårt nätverk för att lära mer. Baserat på analys av Saab-studenternas erfarenheter och den mycket positiva responsen från första årets studenter valde vi en enhetlig modell det andra året. Vi vidareutvecklade även projektinnehåll och skapade ytterligare synergier mellan studentgrupperna. Vi testade också vårt upplägg gentemot andra industripartners.