Stabilisering av annonsmarknaden
Diarienummer | |
Koordinator | Knubr AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - juli 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt mål var att stabilisera annonsmarknaden mot t.ex. coronakrascher. Detta skulle rädda många annonsjobb. Vi har utvecklat en lösning som ser ut att göra just det, och vårt mål var att testa lösningen. Vi försöker just nu att få de avtal som krävs. När vi får avtalen så kan vi verifiera att vår lösning fungerar som tänkt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har långtgående diskussioner med flera annonsföretag och jobbar med att få avtalen. Vi har även utvecklat mycket av de kringssystem som vi behöver.
Upplägg och genomförande
Upplägget var att vi använde Vinnovas pengar för att betala löner till utvecklare som programmerade vårt kringsystem. Samtidigt har vi jobbat med att få till de avtal som behövdes. Det visade sig dock att det tar längre tid än väntat att få de nödvändiga avtalen. Ju större företag, desto längre tid tar det. Med facit i hand så borde vi ha antagligen ha jobbat med småföretag, vilket skulle ge snabbare resultat. Dock ger de inte lika stor trovärdighet.