Empatisk social chatbot för att hantera oro och hälsoångest vid högt blodtryck
Diarienummer | |
Koordinator | Knowing AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att skapa en empatisk och social chatbot som kan möta oro och hälsoångest i öppna samtal. Projektets mål var att skapa en prototyp och testa den på målgruppen. Komplexa frågor och reaktioner i en ostrukturerad, oförutsägbar dialog ska analyseras, jämföras och värderas samt besvaras på ett betryggande och trovärdigt sätt. För att lyckas med detta måste vi utveckla helt nya konceptuella modeller och ny systemarkitektur. Projektets mål har delvis nåtts genom en teoretisk modell och teknisk prototyp för att i nästa steg kunna bygga en MVP som kan användas av målgruppen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är en sammanhållen modell för en ny generation chatbottar som trovärdigt kan hantera och driva öppna, komplexa dialoger och vars svar är spårbara. Detta baseras på nyutvecklade konceptuella modeller och nytt systemstöd i form av en ny typ av grafdatabas och nya tillämpningar för Natural Language Processing och för artificiell dialog. Den sammanhållna modellen med dess komponenter är beskrivningen för hur systemet ska byggas. Nästa steg är en MVP som kan användas av målgruppen och i syfte att lindra oro och hälsoångest.
Upplägg och genomförande
Vi fann att existerande konceptuella modeller och tekniska systemstöd för att skapa den avancerade och robusta plattform som vår tillämpning kräver inte var tillräckliga. Således behövde vi utveckla både en ämnesrelaterad teoribildning och en ny systemarkitektur för att kunna nå våra mål. Vi har lärt om användarnas behov och beteenden i flera workshopar med vår partner på marknaden. Givet den omfattande nyutvecklingen som vi inte hade förutsett, har den tekniska prototypen ännu inte utvecklats så långt att den har kunnat testas i användarsituationer.