Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ELISE - Elektrisk Lufttransport i Sverige Steg 3

Diarienummer
Koordinator Heart Aerospace AB
Bidrag från Vinnova 19 999 600 kronor
Projektets löptid maj 2023 - april 2025
Status Pågående
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Syfte och mål

Sverige har en stark flygindustri och en transportinfrastruktur som är beroende av flyget, det gör forskning, utveckling och innovation avgörande för att stärka Sveriges flygsektor. ELISE förenar flygindustri och teknikföretag med flygbolag och flygplatser för att ta fram en svensk infrastruktur och industri runt elflyg. ELISE Steg 3 handlar om implementering med målet att skapa en fullskalig demonstrator av Heart ES-30 för att testa taxning och laddning.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas ha stor effekt på uppbyggnad av kompetens och industri med stöd av privata investeringar. Dessutom bidrar projektet till snabb teknikutveckling och innovation inom flygområdet som är nödvändig för att miljö- och klimatpåverkan från flyget ska minska. Elektrifieringen av flygplansindustri bidrar till Agenda 2030s mål 7, 8, 9, 11 och 13 genom att minska utsläpp och buller, utveckla hållbara och innovativa industrier och förbättra interaktionen mellan stad och landsbygd.

Planerat upplägg och genomförande

Konsortiet består av Heart Aerospace, Northvolt, BRA, Swedavia och SAS. Advisory board består av Sveriges Regionala Flygplatser (SRF), Research Institutes of Sweden (RISE), Bromma Air Maintenance (BAM), Luftfartsverket (LFV), Transportstyrelsen (TS) och Trafikverket (TrV). Projektet kommer att (1) skapa en fullskalig demonstrator av Heart ES-30, (2) med ett batteripaket som kan laddas för att (3) testa taxining och laddning, inkluderat användartestar, samt (4) demonstrera detta vid en Swedavia flygplats.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 juni 2023

Diarienummer 2023-00691