ELISE - Elektrisk Lufttransport i Sverige
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för industri och materialvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 495 000 kronor |
Projektets löptid | april 2018 - januari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
Projekt Elise samordnar utvecklingen av elektriska flygplan i Sverige. Första steget är en färdplan utifrån tre perspektiv; internationell positionering, samhälleligt behov och teknikinventering. Ett konsortium bestående av Chalmers, KTH, LiU, LTU, Uppsala universitet, RISE, QRTECH, Heart Aerospace, Abtery och Elitkomposit, med SAAB, GKN, LFV och Svenskt Flyg i ett advisory board. I steg 2 och 3 kommer konsortiet utveckla ett elektriskt regionalt som kan flyga rutter på 400 km. Målet är att få detta flygplan certifierat år 2025.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det övergripande målet är att skapa en elektrisk flygindustri och flyginfrastruktur i Sverige. I steg ett fanns tre delmål; en färdplan för elektriskt flyg, ett akademiskt-industriellt konsortium och en prototyp av ett elektriskt flygplan. Projektet har följande effektmål: Svensk flygindustri blir mer innovativ och hållbar Minskning av utsläppen av växthusgaser från flyget Högre andel förnybar energi i den globala energimixen Högre produktivitet Hållbar infrastruktur mellan stad och landsbygd
Upplägg och genomförande
Industriellt upplägg: En testrigg för den elektriska drivlinan motor, kraftelektronik, batteripack kommer designas och byggas under 2019. Arbetet kommer ledas av Abtery. Konceptdesignen för planet kommer vara klart innan Q2 2019, lett av Heart, varvid arbetet med prelimärdesign och detaljdesign kommer påbörjas. En skalmodell av farkosten i skala 1:4 kommer tillverkas under 2019, lett av Elitkomposit. Akademiskt upplägg: Aerodynamisk analys KTH Konceptdesign LiU Aeroakustik Chalmers Drivlina Uppsala universitet Autonomi LTU