Elektrifierade persontransporter - en del av den smarta staden
Diarienummer | |
Koordinator | Recap Power AB |
Bidrag från Vinnova | 8 971 500 kronor |
Projektets löptid | februari 2021 - april 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Syfte och mål
Projektet skapar tekniska, affärsmässiga och strukturella lösningar som möjliggör en storskalig elektrifiering av kommersiella transportfordon. Systemet som utvecklas kombinerar smart laddning och stationära energilager med lokal produktion och bidrar till ett stabilt och mer flexibelt elnät som bättre kan hantera förnyelsebar energi. Svealandstrafikens bussdepå i Västerås är projektets pilotanläggning där systemet i kombination med innovativa, cirkulära och hållbara energilager erbjuder efterfrågeflexibilitet och balansering till elnätet.
Förväntade effekter och resultat
Genom optimerad laddning av fordonens batterier i kombination med stationära batterier dramatiskt sänka effektbehovet vid laddning. Skapar rådgivande dokument som underlättar upphandling och design av elektrifierad fordonsdepå samt utreda affärsmodeller som beaktar att batterier och fordon har olika livscykel. I dialog med lokal nätägare (DSO) och SvK (TSO) utforma systemet för att kunna leverera balans och flexibilitet till elnätet. Använda ett uttjänt bussbatteri som energilager. Pilotinstallation av natrium-baserade batterier som är miljövänliga och brandsäkra.
Planerat upplägg och genomförande
Projektledare rapporterar till styrgrupp. Arbetspaket utser en AP-ledare. Deltagande organisationer utser interna ansvariga som har mandat att inom respektive organisation leda och organisera projektet. Projektet arbetar agilt med regelbundna avstämningar. Projektplaneringsverktyg används samt plattform för kommunikation och omvärldsbevakning. Interna och externa möten, konferenser och workshops kommer att anordnas i syfte att inhämta och sprida information. Referensgruppen kommer att engageras genom möten, konferenser, kunskapsutbyte och rådgivning.