Eldsjäl II
Diarienummer | |
Koordinator | Trivector Traffic AB |
Bidrag från Vinnova | 153 418 kronor |
Projektets löptid | februari 2022 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet avsåg att genom dialog mellan projektets partners samt andra intressenter identifiera vilka frågeställningar som är mest intressanta och relevanta att studera vidare angående självkörande delade fordon och hur. Detta har gjorts genom en intern projektworkshop samt flera arbetsmöten, en omvärldsanalys av både forskning och industriprojekt och ett rundabordssamtal med externa intressenter. Utifrån dessa diskussioner har förslag och rekommendationer till fortsatt arbete formulerats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Tre steg rekommenderas till fortsatt arbete angående analys av självkörande delade fordon: 1.En kartläggning av potentialen för delade självkörande fordon, både geografiskt i staden och utifrån olika typer av användare. 2. En analys av vilka styrmekanismer som blir relevanta att använda när delade självkörande fordon införs för att de ska bidra till stadens hållbarhetsmål. 3.Utifrån kartläggningen och analysen av styrmekanismer ovan kan olika realistiska scenarier definieras som verkar intressanta att testa, som sedan kan analyseras till exempel med hjälp av simulering
Upplägg och genomförande
Trivector har lett arbetet med stöd av Malmö universitet (MAU)/K2, medan Västtrafik och Trafikkontoret har deltagit i en serie arbetsmöten och en workshop med syfte att tillsammans identifiera behov och lämpliga angreppsätt. En omvärldsanalys har genomförts, där relevant forskning har analyserats och sammanställts och kunskap har samlats in om genomförda och pågående industriprojekt relaterade till självkörande fordon i Sverige. Dialog har även skett med andra aktörer av relevans för projektets frågeställningar, bland annat i form av ett rundabordssamtal.