Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdag den 30 januari kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredag den 31 januari kl 8.00.

EIC Knowing Medtech AI-bot

Diarienummer
Koordinator Knowing AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid augusti 2021 - februari 2022
Status Avslutat
Utlysning Förberedelseprojekt inför internationell ansökan inom precisionshälsa
Ansökningsomgång Förberedelseprojekt inför internationell ansökan inom hälsa 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Vi utvecklar en AI-lösning inom precisionshälsa som kan kommunicera med empati, intention och personlighet. Vi ville utveckla den tekniska och den vetenskaplig basen i projektet och därigenom skapa bättre förutsättningar till en konkurrenskraftig ansökan till EIC Accelerator i mars 2022. Vi har vidareutvecklat vår tekniska lösning, gjort ytterligare genombrott i vår forskning, fördjupat vår förståelse för marknaden, kunden och relationen mellan vårdgivare och patient, och kunnat kvantifiera det värde vi vill skapa både för aktörer inom hälsosektorn, och för samhället i stort

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har tagit kritiska delar av vår innovation till en TRL-6. Vi har tillsammans med våra samarbetspartners kunnat fördjupa vår förståelse kring kund, marknad och samhälle, och på vilket sätt vår lösning kan skapa värde på olika plan. Vi förväntar oss att detta ska leda till en konkurrenskraftig ansökan till EIC Accelerator i mars 2022. Vår vision är att tekniska lösningar inom precisionshälsa i framtiden kommer kommunicera med empati och tack vare detta projekt har vi kunnat komma en bit närmre dit.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes i fyra arbetspaket tillsammans med en behovsägare och två samarbetspartner inom regionens hälsoverksamhet. Under projektets gång tillkom ytterligare en behovsägare, vilket gjorde att vi kunde bredda vår förståelse kring kund och erbjudande ännu lite mer. Mer tid fick läggas på att förstå de regulatoriska aspekterna kring vår framtida tjänst än vad vi hade uppskattat. Vi fick också ägna oss mer åt grundforskning än vad vi hade trott, då det visade sig att befintliga AI-modeller inte kunde tillgodose de behov av tillit som våra testpersoner gav uttryck för.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 mars 2022

Diarienummer 2021-03345