Effektivare underhåll av befintliga broar med digitala tvillingar
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 990 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2019 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte: undersöka statusen för digitala tvillingar i byggbranschen och föreslå en metod för en digital tvilling för tillgångsförvaltning av strukturer. (i) Upprätta nuvarande praxis med digitala tvillingar, i både byggbranschen och andra industrier, och vilka luckor finns för tillgångsförvaltning av strukturer genom en litteraturöversikt. (ii) Utveckla ett experimentellt pilotprogram som ger data till en potentiell digital tvillingprototyp. (iii) Definiera en metod för en digital tvilling för tillgångsförvaltning av strukturer som fyller de identifierade luckorna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Main results: State-of-the-art and state-of-the-practice report Creation of a digital model based on aerial photogrammetry including feeding with in-depth information based on non-destructive testing. Design of two experimental programs: one pilot program of a RC beam and one extensive program with two real scale trough bridges. Development of a methodology for a digital twin Development of a common data environment in Autodesk Forge, that supports the connection between a BIM model and data from sensors instrumented in a structure.
Upplägg och genomförande
Implementation: Results from the review have been shared in the scientific community through one journal paper and three conference papers as well as within a several courses for MSc and PhDs . Common data environment can be published online through cloud computational service platforms. Information from all sensors and technologies tested are gathered together through the common data environment Methodology will be employed to a more realistic environment with the second experimental program: two real scale trough bridges tested in laboratory in 2023 - thus achieving TRL 7.