Effektiv och hållbar modedesign: AI-verktyg för kreativt skapande
Diarienummer | |
Koordinator | Substorm AB |
Bidrag från Vinnova | 965 600 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - november 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering 2024 - ettåriga projekt |
Syfte och mål
Detta projekt adresserar modeindustrins grundbult, high-fashion, specifikt den tidiga designfasen som präglas av unikitet och kreativitet. Målet är att med hjälp av generativ AI, specifikt generativa bildmodeller, främja mänsklig kreativitet och nyskapande samt demonstrera och inspirera branschen att tillämpa AI. Projektet ämnar utveckla ett verktyg för den tidiga designfasen utan att äventyra immateriella rättigheter, och istället fånga en designers unika uttryck.
Förväntade effekter och resultat
Resultatmålet för projektet är att utveckla ett verktyg för designprocessen för high-fashionsegmentet i modeindustrin där generativa bildmodeller (AI) är motorn. Verktyget ska byggas i form av en tjänst som möjliggör spridning till modebranschen, där spridning i Sverige är av största vikt. Effektmålen för projektet är: (1) ökad automationsgrad i designprocessen, (2) ökad effektivitet i designprocessen (time-to-market) och (3) minskat svinn i form av materialåtgång.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i fyra faser; Learn, Ideate, Build och Launch, med veckovisa stand-ups samt månatliga projektmöten. Kravinhämtning, bygga dataset, träna modeller, implementering och produktionssättning sker iterativt och testas kontinuerligt. Verktyget kommer att demonstreras i flera omgångar och resultatet kommer att spridas i branschspecifika sammanhang. Projektet leds av Substorm AB med Petra Fagerström AB som kravställande part med branschkunskap.