Effekter av en resenärsinformationstjänst
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Institutionen för teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 690 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2006 - februari 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Avsikten med detta projekt är att utvärdera nyttan av den färdiga resenärsinformationstjänsten för de tilltänkta brukarna samt för dem som tillhandahåller informationen. Det vill säga undersöka vilken funktion resenärsinformationstjänsten fyller, för vem/vilka och om den påverkat de tilltänkta brukarnas livskvalitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Arbetet förväntas resultera i en doktorsavhandling baserad på flera forskningspapers som belyser effekterna av en resenärsinformationstjänst för de tilltänkta brukarna.
Upplägg och genomförande
Projektet utgörs av fyra delstudier: Studie 1 - Behovet av resenärsinformation ur brukarsynpunkt Studie 2 - Fick brukarna det de ville ha? Effekter av resenärsinformationstjänsten Studie 3 - Fick THM, operatörer och myndigheter det de ville ha? Vilken effekt fick informationssystemet för dessa aktörer? Studie 4 - Hur förhåller sig det brukarna fick relativt det de önskade och vilka effekter får detta för deras resande