Effekten av betalsättet “Buy Now, Pay Later.” (BNPL) på konsumenter
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Nationalekonomiska inst |
Bidrag från Vinnova | 1 547 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2022 - november 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Forskning om finansmarknader |
Ansökningsomgång | Forskning om finansmarknader 2022-2024 |
Syfte och mål
FinTech-bolag förändrar lånemarknaden genom att erbjuda nya kreditprodukter till konsumenter. En ny, snabbväxande innovation är buy-now-pay-later (BNPL). BNPL gör det möjligt för konsumenter att skjuta upp betalningen för erhållna varor till en senare tidpunkt, utan att behöva betala någon ränta. Räntefria och kortfristiga lån har funnits en längre tid, men nyheten med BNPL-bolag att de erbjuder sina tjänster integrerade i e-handelsplattformar och står som en tredje part mellan handlare och kunder. Vi vill utvärdera vilken inverkan BNPL har på konsumenterna.
Förväntade effekter och resultat
BNPL kan höja effektiviteten på kreditmarknaden genom att öka konkurrensen och minska diskrimineringen, då hushåll som tidigare varit utestängda från kreditmarknaderna får tillgång till kortfristiga lån. BNPL kan öka kundnyttan eftersom konsumenter kan prova varan innan de köper den och kan undvika avgifter för återbetalningar. BNPL kan också gynna handlarna eftersom det kan leda till att de skaffar fler kunder och ökar omsättningen. Samtidigt kan vissa konsumenter bli mer skuldsatta och i kombination med användning av kreditkort kan de samla på sig fler räntekostnader.
Planerat upplägg och genomförande
Vi vill utforska effekterna av BNPL på konsumentutfallsvariabler. Studien är ett gemensamt arbete av forskare från Lunds universitet, Leibniz Institute for Financial Research SAFE i Frankfurt och Norges Bank.