Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Effekt av miljövänliga transporter

Diarienummer
Koordinator Skanska Sverige AB - Skanska HK Stockholm
Bidrag från Vinnova 1 636 750 kronor
Projektets löptid december 2017 - oktober 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att studera effekten av tunga fordon på vägars strukturella tillstånd. Målet har varit att utvärdera hur uppmätt tillståndsutveckling kan nyttjas för att verifiera bärighet samt optimera potentiella förstärkningsåtgärder som erfordras för DK4 vägar. Projektet har utfört rullande bärighetsmätning samt jämfört resultaten med traditionell FWD-mätning. En förfinad bedömning av bärigheten kan möjliggöra att en större andel av vägnätet kan upplåtas för miljövänliga transporter vilka är en väsentlig del i att minska transportsektorns klimatpåverkan.

Långsiktiga effekter som förväntas

BK4 möjliggör fler miljövänliga transporter. Innan vägarna kan upplåtas för de tyngre fordonen krävs utvärdering av vägens strukturella tillstånd samt eventuellt förstärkningsbehov. I dagsläget är ca 20% av det strategiska vägnätet upplåtet för 74 tons fordon, vilket succesivt skall ökas fram till 2029. Studien visar att rullande bärighetsmätning (TSD) är en användbar metod för utvärdering av strukturellt tillstånd, samt särskilja partier med låg respektive hög bärighet. Vidare studier rekommenderas för att beakta temperaturgradienter samt fuktinnehåll i vägkroppen.

Upplägg och genomförande

Projektet har utvärderat två olika utrustningar för rullande bärighetsmätning, TSD (Greenwood) och Raptor (Dynatest). Mätningar av deflektioner och IRI har utförts på starka respektive svaga vägöverbyggnader. Genomförda mätningar kompletterar tidigare mätningar för att kunna utvärdera effekt över tid. Överbyggnader bestående av såväl asfalt samt betong har analyserats. Vidare har två svenska provsträckor inkluderats i analysen. Både elastisk- samt viskoelastisk analys har genomförts. Projektet har haft nära samarbete och kunskapsutbyte med Norge, Polen samt USA.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 januari 2023

Diarienummer 2017-05214