EdAider för datadriven skolutveckling
Diarienummer | |
Koordinator | EdAI Technologies AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta projekt syftade till att vidareutveckla en prototyp som stödjer lärare att arbeta på ett data-drivet sätt i klassrummet. I projektet skapades hjälpmedlet EdAider som samlar in data och som bistår lärare med analysstöd (visualiseringar, statistik, förutsägelser) som hjälper denne att på ett data-drivet sätt anpassa undervisning och interventioner.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en prototyp som lärare och elever kan använda för att arbeta på ett data-drivet sätt i skola/universitet. Prototypen innehåller idag ett responsverktyg med inspelning av genomgångar, ett verktyg för digital examination, samt ett verktyg för digital kommunikation (samtliga har analyticsstöd) och lägger på så sätt grunden till en innovativ lärplattform. Prototypen kommer att testas i en skola i Tyresö under VT 2020 och vidareutvecklas inför lansering senare på året. En tidig version av prototypen testades på Stockholm Universitet under december 2019.
Upplägg och genomförande
Med stöd av Vinnova kunde EdAI Technologies anställa ett flertal personer med specialiserad kompetens som arbetat intensivt och på heltid med att utveckla den första prototypen. En tidig version av protoypen testades på Stockholms Universitet under december 2019, vilket dels visade att allt fungerade som det skulle rent tekniskt, men också att lärare och studenter var nöjda med verktyget och såg fram emot en fullständig version. Efter den första testningen utvecklades prototypen vidare och är idag, den 10 januari redo för att testas.