ECSEL 2017 RIA Prystine Scania
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 3 094 389 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | ECSEL |
Viktiga resultat som projektet gav
En metod och ett verktyg för att stödja modellbaserad säkerhetsanalys har utvecklats. Verktyget är baserat på Matlab och kallas "SMP-Tool". Verktyget gör det möjligt att utföra modellbaserad säkerhetsanalys, för att kvantitativt analysera komplexa säkerhetskoncept som är typiska inom autonoma fordon. Verktyget publiceras som freeware på KTHs webb: https://www.kth.se/mmk/mechatronics/current-projects/smp-tool-1.931627 Det slutgiltiga målet för den utvecklade metodiken och verktyget är att det används inom industrin i vanliga projekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den möjliga ekonomiska effekten av att använda SMP-Tool är betydande, eftersom det hjälper till att erhålla säkra och kostnadseffektiva produktlösningar, t.ex. för att stödja autonom körning. Hittills har verktyget använts i några utvalda fallstudier, med mycket lovande resultat.
Upplägg och genomförande
Upplägget har varit att utgå från de industriella behoven och brister i nuvarande metodik, tex. från ISO 26262. Forskare vid KTH har engagerats för att lösa teoretiska problem, medans ingenjörer vid Scania har fokuserat på implementation av verktyget och fallstudier. Varje fallstudie har resulterat i nya upptäckter av brister i den föreslagna metodiken eller verktyget. Lösandet av dessa nya utmaningar har sen drivit projektet framåt.