ECSEL 2016 RIA AUTODRIVE KTH
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Maskinkonstruktion/Integrerad produktutveckling |
Bidrag från Vinnova | 3 545 433 kronor |
Projektets löptid | maj 2017 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | ECSEL |
Viktiga resultat som projektet gav
AutoDrive hade målet att göra självkörande fordon funktionssäkra med tonvikt på detektering av fel, feltolerant design och adekvat felhantering. KTHs mål inkluderade utveckling av en referensarkitektur, algoritmer för att minimera risk då kritiska fel inträffat, samt slutligen att utveckla en simuleringsplattform för att stödja arkitekturutveckling och verifiering.
Långsiktiga effekter som förväntas
AutoDrive utvecklade ett flertal demonstratorer, varav KTH bidrog till 5 genom framtagning av säkerhetskrav och funktionssäkerhetskoncept KTH utvecklade också, (1) en samsimuleringsplattform - AD-EYE för systemverifiering, (2) en referensarkitektur för feltoleranta och funktionssäkra självkörande fordon, samt (3) ett flertal algoritmer för riskreducerande manövrar. Deltagande i Autodrive har varit strategiskt för KTH och lett till internationellt uppmärksammade forskningsresultat och fortsättningsprojekt.
Upplägg och genomförande
Projektet involverade nära samarbete med flertalet partners i Autodrive. KTH deltog bl.a. i AutoDrives simuleringsgrupp, där våra preliminära resultat kommunicerades och vi fick feedback. Vår "safety supervisor"-arkitektur inspirerade koncept för funktionssäkerhet för den autonoma bussdemonstratorn (task 2.8). Samarbetet med industriella partners gav en bättre förståelse för kravbilden, vilket underlättade arbetet med funktionssäkerhetskoncept för Autodrives demonstratorer.